Visimuka: Video Tour Situs Muara Kaman based on Instagram for Class X Students of SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang, Kutai Kartanegara Regency

Authors

  • Rani Tri Wahyuni Rani a:1:{s:5:"en_US";s:25:"Universitas Negeri Malang";}
  • Moch. Nurfahrul Lukmanul Khakim Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.30872/yupa.v8i4.3228

Keywords:

Learning Media, Instagram, Media Pembelajaran, Instagram, Visimuka.

Abstract

This development research was carried out based on observations of problems and potentials that exist in SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang. The problem found is the lack of innovation in history learning media and the low knowledge of students about the Muara Kaman Site cultural heritage of the Kutai Kingdom, for this reason, learning media innovations are needed that can overcome these problems. Several potential schools can support the development of digital learning media, such as the Video Tour Situs Muara Kaman (Visimuka). Visimuka is a learning media in the form of short videos taken directly at the Muara Kaman Site, then edited using the InShot application, and uploaded on Instagram social media. The research uses the ADDIE model which has five steps, namely Analyze (analyze), Design (design), Development (develop), Implement (implement), and Evaluate (evaluate). Visimuka learning media is a digital media that has gone through a validation test with very valid media results and a product feasibility test with the results of the media very feasible to use for history learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS 2019), 1(2), 308–318.

Aziz, R. R., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2022). Pengembangan Media Video Podcast Pada Pembelajaran Sejarah Kelas XI Materi Pendudukan Bangsa Jepang Di Indonesia. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 05(03), 265–273. https://doi.org/10.17977/um038v5i32022p265

Dewi, E. R. (2017). Pengembangan Media English Card Vocabulary dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris untuk Siswa Kelas III SDN Dinoyo 3 Malang. Journal of Chemical Information and Modeling, 10(9), 35–39. http://eprints.umm.ac.id/id/eprint/35589

Fatirul, N. A., & Walujo, A. D. (2022). Metode Penelitian Pengembangan Bidang Pembelajaran (Edisi Khusus Mahasiswa Pendidikan dan Pendidik). Tangerang Selatan: Pascal Books.

Firmansyah, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Trudstory (Trurh or Dare History) berbasis Instagram pada Materi Mobilisasi Rakyat Bidang Militer Masa Jepang di Indonesia Tahun 1942-1945 Kelas XI HS 2 untuk SMA Negeri 1 Dolopo Kabupaten Madiun. Skripsi Tidak Diterbitkan. Malang: Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Malang.

Fitri, T. T., & Yefterson, R. B. (2021). Video Pembelajaran Sejarah berbasis Sejarah Lokal Sumatera Barat untuk Melatih Kemampuan Berfikir tentang Perubahan. Jurnal Kronologi, 3(4), 418–439. http://kronologi.ppj.unp.ac.id/index.php/jk/article/view/284%0Ahttp://kronologi.ppj.unp.ac.id/index.php/jk/article/download/284/203

Hakim, M. L. (2019). Development of Video Media in The History of Islamic Culture History. Jurnal Pedagogik, 06(02), 309.

Hutapean, L. A. (2019). Pemanfaatan E-Module Interaktif sebagai Media Pembelajaran di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 2018, 298–305.

Istiani, N., & Islamy, A. (2020). Fikih Media Sosial di Indonesia. Asy Syar’Iyyah: Jurnal Ilmu Syari’Ah Dan Perbankan Islam, 5(2), 202–225. https://doi.org/10.32923/asy.v5i2.1586

Kemdikbud. (2022). Buku Saku Kurikulum Merdeka; Tanya Jawab. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–50.

Khairini, R., & Yogica, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Android Packaging Kit (APK) pada Materi Virus. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 406. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.38502

Kinasih, F. Y. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Video dengan Tiktok dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia Pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia Di Kelas X IPS 4 SMAN 4 Kota Tasikmalaya. Skripsi Tidak Diterbitkan. Tasikmalaya: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Siliwangi.

Manuella, S., & Perdani, N. (2023). Pengaruh Tingkat Literasi Digital Terhadap Etika Penggunaan Media Sosial Instagram pada Siswa-Siswi SMA Negeri 2 Pekanbaru. ANUVA: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 7(2), 263–274. https://doi.org/10.14710/anuva.7.2.263-274

Marcella, M., Jurusan, S., Sejarah, P., & Ilmu, F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe the Power of Two ( Dimodifikasi ) Berbantuan Insastory Instagram terhadap Kreativitas Peserta Didik pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI IPS di MAN 1 Bojonegoro. Ejournal.Unesa.Ac.Id. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/avatara/article/view/42472

Menon, D. (2022). Factors influencing Instagram Reels usage behaviours: An examination of motives, contextual age and narcissism. Telematics and Informatics Reports, 5(November 2021), 100007. https://doi.org/10.1016/j.teler.2022.100007

Muhtarom, H. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning. Research Gate, 13(2), 1–8. https://ejournal.upi.edu/index.php/metodikdidaktik/article/view/9500/6086

Nurhasanah, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Sejarah Perkembangan Islam Berbasis Macromedia Flash untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 148–153. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i3.69

Rayanto, H. Y., & Sugianti. (2020). Penelitian Pengembangan Model ADDIE dan R2D2: Teori Praktek (T. Rokhmawan (ed.)). Pasuruan: Lembaga Academic & Research Institute.

Rulianto, R., & Hartono, F. (2019). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 127–134. https://doi.org/10.23887/jiis.v4i2.16527

Saputra, W. P., & Gunawan, G. D. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital dalam Upaya Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran di Masa Covid-19. 3, 86–95. https://prosiding.iahntp.ac.id

Sintya, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Youtube Video Situs Hindu-Budha Banyuwangi Pada Mata Pelajaran Sejarah kelas X SMA. In Jurnal Skripsi Unej (Vol. 4, Issue 1). Universitas Jember.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantutatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susanti, L., & Hamama Pitra, D. A. (2019). Flipped Classroom sebagai Strategi Pembelajaran pada Era Digital. Health & Medical Journal, 1(2), 54–58. https://doi.org/10.33854/heme.v1i2.242

Syahputra, E., & Alvindi, A. (2022). Berlakunya Perubahan Ejaan yang Disempurnakan (EYD) menjadi Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (PUEBI). Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 3(1), 160–166. https://doi.org/10.33487/mgr.v3i1.3923

Syukhria, R. (2021). Aplikasi Inshot sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan, 21(1), 34–40. https://doi.org/10.17509/jpp.v21i1.33749

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Zulfitria. (2017). Pola Asuh Orang Tua dalam Penggunaan Smartphone pada Anak Sekolah Dasar. HOLISTIKA : Jurnal Ilmiah PGSD, 1(1), 44–48. https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9708

Downloads

Published

2024-12-25

How to Cite

Rani, R. T. W., & Khakim, M. N. L. (2024). Visimuka: Video Tour Situs Muara Kaman based on Instagram for Class X Students of SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang, Kutai Kartanegara Regency. Yupa: Historical Studies Journal, 8(4), 510–522. https://doi.org/10.30872/yupa.v8i4.3228

Issue

Section

Articles