Application of Digital Comic ‘History of Bestie and Bosque’ Prehistoric Period in Class X Students of SMA Negeri 10 Samarinda

Authors

  • Rizal Izmi Kusumawijaya Universitas Mulawarman
  • Michael Silvester Mitchel Vinco Universitas Mulawarman
  • Fathimah Dayaning Pertiwi Universitas Mulawarman
  • Syafa Aurora Universitas Mulawarman
  • Muhtada Billah Doa Syafaat Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.30872/yupa.v9i2.4392

Keywords:

digital comic, prehistoric, learning media

Abstract

This study aims to understand the application of digital comic media ‘Sejarah Bestie dan Bosque’ in learning prehistoric history in class X students of SMA Negeri 10 Samarinda. This research uses qualitative methodology with a case study approach. Data were obtained through interviews with both teachers and students, classroom observation and documentation. Data validity was carried out by means of data reduction, data presentation and conclusion drawing or verification. The results revealed that the use of digital comics ‘Sejarah Bestie dan Bosque’ strengthened students understanding of prehistoric material through interactive and fun visualisation. Students welcomed this digital comic as an innovative media. The results of this study are expected to provide practical insights for the development of history learning media that are more effective and relevant to technological developments, as well as input for schools to consider the integration of digital media in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adi, S. S., & Mulyani, D. A. (2022). Pengaruh penggunaan media komik terhadap pemahaman peserta didik dalam pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sosial, 18(3), 45-55.

Aditya Rizki Willya, Annisa Luthfiyyah, Putriani Chrismes Simbolon, & Arita Marini. (2023). Peran Media Pembelajaran Komik Digital Untuk Menumbuhkan Minat Baca Peserta didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(3), 449–454.

Aliifah, J. N. (2023). Pengembangan media pembelajaran komik webtoon teringtegrasi stem pada mata pelajaran kimia materi gaya antarmolekul. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Brown, C. (2023). The Benefits of Using Comics in the Classroom. University Honors Theses.

Cholid, F., & Stat, S. (n.d.). BAB 6 Penggunaan Media Visual Komik Dan Kartun Dalam Pembelajaran. Media Pembelajaran, 100.

Hadi, S., & Mulyani, I. (2022). Penggunaan media komik dalam pembelajaran sejarah prasejarah di SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah, 15(2), 120-132.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Riani, P., & Sari, M. (2021). Komik sebagai media pembelajaran sejarah di SMA: Meningkatkan minat dan pemahaman peserta didik. Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 45-58.

Riani, T., & Sari, W. (2021). Komik edukasi sebagai media pembelajaran sejarah yang efektif. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 14(4), 112-120.

Setiawan, D. (2023). Efektivitas penggunaan media komik dalam pembelajaran sejarah untuk memahami budaya prasejarah. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(3), 111-123.

Setiawan, R. A. (2023). Pemanfaatan komik dalam pembelajaran sejarah untuk meningkatkan minat belajar peserta didik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(1), 15-26.

Yanti, L., & Hasan, A. (2020). Penerapan media komik untuk meningkatkan pemahaman materi sejarah di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 22(4), 211-223.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Kusumawijaya, R. I., Vinco, M. S. M., Pertiwi, F. D., Aurora, S., & Syafaat, M. B. D. (2025). Application of Digital Comic ‘History of Bestie and Bosque’ Prehistoric Period in Class X Students of SMA Negeri 10 Samarinda. Yupa: Historical Studies Journal, 9(2), 72–79. https://doi.org/10.30872/yupa.v9i2.4392

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)