Analisis Bibliometrik Pembelajaran Berbasis Science, Technology, Engineering, and, Mathematics (STEM) pada Tingkat SMP dan MTs Menggunakan Google Scholar Database

Authors

  • Carolina Sri Athena Barus Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Pattimura, Ambon, Indonesia
  • Gede Wiratma Jaya Program Studi Teknik Kimia, Universitas Pattimura, Ambon, Indonesia https://orcid.org/0000-0001-7279-6923

DOI:

https://doi.org/10.30872/jlpf.v6i2.5710

Keywords:

Analisis Blibiometrik, MTs, SMP, STEM, VOSviewer

Abstract

The analysis of the development of STEM implementation in Junior High Schools (SMP) and Madrasah Tsanawiah (MTs) is still limited, making it unknown how widely STEM has been applied. This study aims to analyze the progress of STEM implementation in SMP and MTs from 2011 to 2024 using a bibliometric analysis. This analysis utilizes the Publish or Perish (PoP) and VOSviewer software. The research results show a total of 91 articles on the topic of STEM from 2011–2024, as retrieved using the Publish or Perish (PoP) software. The implementation of STEM is predominantly carried out in SMP, focusing more on research activities. Furthermore, Natural Science subjects are more frequently applied in STEM learning. The application of STEM is more prevalent in Western Indonesia. Visualization using the VOSviewer software generated a keyword co-occurrence network map consisting of five clusters and 26 keywords. The overlay visualization indicates several keywords that have the potential to be used as research topics. The density visualization reveals that the keyword STEM is the most frequently occurring topic in the articles. It is anticipated that the findings of the bibliometric analysis will assist researchers in developing the implementation of STEM in SMP and MTs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, R., Huda, I., & Nurmaliah, C. (2020). Implementasi Pembelajaran STEM pada Materi Sistem Reproduksi Tumbuhan dan Hewan Terhadap Kemampuan Berpikir Ilmiah Peserta Didik SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 241–256. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.16913

Fauziaturromah, Y., Rahman, T., & Mulyana, E. H. (2021). Pengembangan Rencana PembelajaraN Model Pembelajaran STEM untuk Kelompok B Sub Tema Benda-Benda Alam. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2), 176–183.

Fitri, A., Aprida, D., Nuriyah, S., Annur, S., & Sya’ban, M. F. (2025). Tren Etno-STEM dalam Pembelajaran IPA di Indonesia: Analisis Bibliometrik pada Database Google Scholar. Hamzanwadi Journal of Science Education, 2(1), 61–74.

Harzing, A. W. (2007). Publish or Perish. https://harzing.com/resources/publish-or-perish

Herdianto, R., Windyaningrum, N., Masruroh, B., & Setiawan, M. A. (2021). Filsafat Pendidikan dan Perkembangannya: Kajian Bibliometrik berdasarkan Database Scopus. Belantika Pendidikan, 4(November), 44–56.

Jaya, G. W., Warella, J. C., Sri, C., & Barus, A. (2024). Analisis Bibliometrik Keterampilan Proses Sains Siswa SMA dan MA Tahun 2010-2023 Menggunakan Publish or Perish dan VOSViewer. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 13(2), 195–204. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v13i2.85831

Jayadiningrat, M. G., Putra, K. A. A., & Putra, P. S. E. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83–89.

Khakim, N., Santi, N. M., Assalami, A. B., Putri, E., & Fauzi, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PPKn Di SMP YAKPI 1 DKI. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 347–358.

Mardian, V., & Ahmad, H. (2024). Analisis Bibliometrik tentang Tren dan Peluang Penelitian Pendidikan STEM dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia, 7(1), 1–7.

Mulyani, T. (2019). Pendekatan Pembelajaran STEM untuk Menghadapi Revolusi Industry 4.0. Seminar Nasional Pascasarjana, 453–460.

Putri, Y. S., & Arsanti, M. (2022). Kurikulum Merdeka sebagai Upaya Pemulihan Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung Ke-4, 21–26.

Rosilawati, L., & Abidin, Z. (2025). Pembelajaran STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Sosial Dan Sains, 5(7), 1985–1993.

Simangunsong, H. H., Hrp, I. A. A., Azhari, N. S., Afdilani, N., & Tanjung, I. F. (2023). Penerapan Project Based Learning ( PJBL ) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XII IPA 1 SMA Negeri 2 Percut Sei Tuan Pada Materi Gen. BIODIK: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(1), 46–51.

Siregar, R. V., Lubis, P. K. D., Azkiah, F., & Putri, A. (2024). Peran Penting Pendidikan dalam Pembentukan Sumber Daya Manusia Cerdas di Era Digitalisasi Menuju Smart Society 5.0. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 1408–1418.

Ulwiyah, S., Hidayat, R., & Rahmatudin, J. (2024). Analisis Bibliometrik : Tren Penelitian Penggunaan LKPD berbasis STEM Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP (2019-2024). Jurnal Jendela Matematika, 2(02), 84–92.

van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software Survey: VOSviewer, a Computer Program for Bibliometric Mapping. Scientometrics, 84(2), 523–538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Barus, C. S. A., & Jaya, G. W. (2025). Analisis Bibliometrik Pembelajaran Berbasis Science, Technology, Engineering, and, Mathematics (STEM) pada Tingkat SMP dan MTs Menggunakan Google Scholar Database. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 6(2), 194–204. https://doi.org/10.30872/jlpf.v6i2.5710

Issue

Section

Articles