Main Article Content

Abstract

A newspaper archive is a primary historical source that is relevant to be used as a source of history learning. This study aims to identify newspaper archives from the Japanese occupation to the Physical Revolution in Kalimantan which have the potential as a source of history learning. This research also intends to identify the relevance of using newspapers as a source of history learning in high school. This study uses qualitative methods using descriptive analysis techniques. Data collection was carried out through interviews and document studies. Data analysis using an interactive model includes data reduction, presentation, and concluding. The credibility test uses source triangulation techniques. This study concludes that during the physical revolution, the press was classified into a press with a colonial orientation and a press with a republican orientation. Press archives during the physical revolution were relevant to the competence of high school history learning. This relevance can be seen from the presentation of class XII learning materials with historical periods from the Japanese occupation to the period of defending Indonesian independence.

Keywords

newspaper archive history learning resource

Article Details

How to Cite
Djono, D. (2022). Penggunaan Arsip Pers Masa Pendudukan Jepang Sampai dengan Revolusi Fisik di Kalimantan Sebagai Sumber Belajar Sejarah SMA. Yupa: Historical Studies Journal, 6(2), 149-160. https://doi.org/10.30872/yupa.v6i2.1559

References

  1. Anggraeini, P. D., Susanto, H., & Pratama, R. A. (2022). Revolusi Indonesia Dalam Perspektif Pro Dan Kontra Pers Nasional Periode Pasca Proklamasi Hingga Tercapainya Pengakuan Kedaulatan. Jurnal Pendidikan Sejarah, 11(1), 35–58.
  2. Artha, A. (1981). Wartawan-wartawan Kalimantan Raya Lintasan Sejarah Pers di Kalimantan. PT. Bina Ilmu Offset.
  3. Budiyanto, A., & Mazidah, Z. R. (2020). Peran Perpustakaan dalam Mengenalkan Sejarah Indonesia Melalui Arsip Koran Kompas pada Perpustakaan Universitas Semarang. Information Science and Library, 1(2), 87–95. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26623/jisl.v1i2.2853
  4. Fatmawati, E. (2013). Studi Komparatif Kecepatan Temu Kembali Informasi Di Depo Arsip Koran Suara Merdeka Antara Sistem Simpan Manual Dengan Foto Repro.
  5. Handy, M. R. N., Sari, Diana Novita Syaharuddin, S., Putra, M. A. H., & Putro, H. P. N. (2022). Penguatan Nilai Nasionalisme Dalam Sejarah Perjuangan Alri Divisi Iv Kalimantan Selatan Sebagai Sumber Belajar IPS. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 8(1), 37–46. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/candrasangkala.v8i1.14803
  6. Ibrahim, N. (2018). Pemanfaatan Museum sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Sejarah. Visipena Journal, 9(2), 215–235. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i2.455
  7. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode Metode Baru. Universitas Indonesia Press.
  8. Mursidi, A., & Sutopo, D. (2019). Peninggalan Sejarah Sebagai Sumber Belajar Sejarah Dalam Penanaman Nilai-Nila Kebangsaan Di Kecamatan Muncar Kabupaten Banyuwangi. Khazanah Pendidikan, 13(1).
  9. Pramudyo, G. N., & Hendrawan, M. R. (2022). Analisis Framing Pemberitaan Pemusnahan Arsip pada Media Online Kanal Kalimantan dan Koran Banjar. LibTech: Library and Information Science Journal, 3(1), 1–11.
  10. Prawitasari, M. (2010). Koran Terompet Rakyat Sebagai Koran Perjuangan di Afdeeling Hoeloe Soengai Onderafdeeling Amoentai pada Tahun 1946-1947.
  11. Putra, I. W. M., & Merliana, N. P. E. (2021). Peran Arsip Digital Dalam Mendukung Proses Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP Palangka Raya.
  12. Rokhim, M. A., Banowati, E., & Setyowati, D. L. (2017). Pemanfaatan Situs Masjid Agung Demak sebagai Sumber Belajar Sejarah bagi Siswa SMA di Kabupaten Demak. Journal of Educational Social Studies, 6(2), 111–119.
  13. Saeroji, A. (2014). Inovasi media pembelajaran kearsipan electronik arsip (E-arsip) berbasis Microsoft Office Access. Dinamika Pendidikan, 9(2).
  14. Saputro, R. A., & Fitri, M. (2022). PEMANFAATAN FOTO DAN ARSIP SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 7(2), 126–134. https://doi.org/10.31851/kalpataru.v7i2.7160
  15. Seman, M. S. (2004). Lahirnya ALRI Divisi IV Pertahanan Kalimantan. Lembaga Studi Sejarah Perjuangan dan Pahlawan Kepahlawanan.
  16. Serikat Penerbit Suratkabar (SPS) Pusat. (1971). Garis Besar Perkembangan Pers Indonesia. SPS.
  17. Sjarifuddin, H. (2003). Sejarah Banjar. Pemerintah Propinsi Kalimantan Selatan.
  18. Sumanto. (2014). Teori dan Aplikasi Metode Penelitian. Center of Academic Publishing Service.
  19. Tebbel, J. (2000). Karier Jurnalistik. Effhar & Dahara Prize.
  20. Widiani, L. S., Darmawan, W., & Ma’mur, T. (2018). PENERAPAN MEDIA FILM SEBAGAI SUMBER BELAJAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGOLAH INFORMASI SISWA DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 7(1). https://doi.org/10.17509/factum.v7i1.11932

DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'