Ethni-City : Educational Game Development about History of the Multicultural City of Surosowan as an Effort to Integrate Diversity

Authors

  • Nuhiyah Nuhiyah a:1:{s:5:"en_US";s:32:"Universitas Pendidikan Indonesia";}
  • Lia Febriyanti SMAN 1 Ciruas
  • Siti Alwiyah SMAN 1 Ciruas

Keywords:

Ethni-City, Educational Game, The Multicultural City of Surosowan

Abstract

This research aims to develop Ethni-City game, a contemporary innovation to promote diversity in Banten Province by exploring the historical context of the Multicultural City of Surosowan. The research methodology involves historical research and the research and development (R&D) method using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The outcome of this study is the development of the Ethni-City game, a digital educational tool highlighting the history and culture of five villages within the Multicultural City of Surosowan: Bugis Village, Pekojan Village, Chinatown, European Village, and Kebalen Village. The game underwent expert evaluation, resulting in a rating of 'Highly Feasible/Excellent.' Implementation of the game received positive responses from respondents, who viewed it as an engaging educational medium for introducing diversity to the people of Banten Province.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, W. A., & Kom, M. (2009). Antara Game, Pendidikan Dan Hp (Game Mobile Learning Sebagai Wacana Pendidikan). Diambil Dari Http://Medukasi. Net/Artikel-Mobile-Learning-Isi. Php.

Alizar, S. A., Permatasari, A. D., & Dewi, Y. P. (2017). Media Layanan Game Edukasi “Engklek Nusantara” Dalam Upaya Pelestarian Kebudayaan Indonesia. Seminar Nasional Bimbingan Konseling 2017.

Amalia, S. (2020). Keindahan Wisata Situs Kesultanan Banten. Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Bahri, F. R. A., & Huda, S. N. (2022). Tinjauan Literatur: Game Edukasi Sejarah Berbagai Peristiwa Yang Ada Di Indonesia. Automata, 3(1).

Hadisaputra, H. (2022). Strategi Pemanfaatan Game Online. Nanaeke: Indonesian Journal Of Early Childhood Education, 1–14.

Kholis, N. (2016). Vihara Avalokitesvara Serang: Arsitektur Dan Peranannya Dalam Relasi Buddhis-Tionghoa Dengan Muslim Di Banten. Jurnal Lektur Keagamaan, 14(2), 327–346.

Kurniawan, A. J., & Hermawan, C. (2019). Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Pengenalan Budaya Indonesia Berbasis Android. Jurnal Penelitian Dosen Fikom (Unda), 10(2).

Kusrianto, A. (2007). Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Andi Offset.

Lestari, G. (2016). Bhinnekha Tunggal Ika: Khasanah Multikultural Indonesia Di Tengah Kehidupan Sara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 28(1).

Mohammad, H., Fayyoumi, A., & Alshathry, O. (2015). Do We Have To Prohibit The Use Of Mobile Phones In Classrooms? International Journal Of Interactive Mobile Technologies, 9(2).

Naredi, H., Jumardi, J., Qodariah, L., & Absor, N. F. (2020). Local History Of Banten And Religious Tolerance (Case Study: Banten Grand Mosque And Vihara Avalokitesvara). Candrasangkala: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 6(1), 22–33.

Nuhiyah. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Maritim Kesultanan Banten Berbasis Aplikasi Android Untuk Meningkatkan Kesadaran Multikultural Siswa. Universitas Pendidikan Indonesia.

Nuhiyah, N., & Darmawan, W. (2021). Kota Multietnis Surosowan Sebagai Living Museum: Upaya Pendidikan Multikultural Melalui Pembelajaran Sejarah Kreatif. Candrasangkala: Jurnal Pendidikan Dan Sejarah, 7(2), 107–114.

Pramudita, R., Arifin, R. W., Alfian, A. N., Safitri, N., & Anwariya, S. D. (2021). Penggunaan Aplikasi Figma Dalam Membangun Ui/Ux Yang Interaktif Pada Program Studi Teknik Informatika Stmik Tasikmalaya. Jurnal Buana Pengabdian, 3(1), 149–154.

Pribadi, Y. (2017). Dinamika Hubungan Sosial-Keagamaan Pada Masyarakat Nelayan Di Karangantu Banten. Teosofi: Jurnal Tasawuf Dan Pemikiran Islam, 7(1), 199–224.

Putra, I. E., & Kom, S. (2013). Teknologi Media Pembelajaran Sejarah Melalui Pemanfaatan Multimedia Animasi Interaktif. Jurnal Teknoif Teknik Informatika Institut Teknologi Padang, 1(2), 20–25.

Rahman, R. A., & Tresnawati, D. (2016). Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan Dan Habitatnya Dalam 3 Bahasa Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 184–190.

Ridwan, I., Maisaroh, I., Rohimah, B., Suaidi, S., & Abdurohim, A. (2021). Buku Studi Kebantenan: Dalam Catatan Sejarah. Media Edukasi Indonesia.

Rifqiawati, I., Utari, E., Aulia, M. J., & Salsabila, T. (2023). Riwayat Bangunan Bersejarah Sebagai Peninggalan Masa Kesultanan Banten. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 13(2), 145–162.

Safitri, A. W., Pujiastuti, H., & Sudiana, R. (2020). Pengembangan Game Edukasi Dengan Konteks Kearifan Lokal Banten Pada Materi Matriks. Journal Of Medives: Journal Of Mathematics Education Ikip Veteran Semarang, 4(2), 319–328.

Santoso, M. (2019). Rancang Bangun Game Edukatif Duta Indonesia (Dadu Dan Peta) Indonesia. Konstruktivisme, 11(1).

Sari, K. W., Saputro, S., & Hastuti, B. (2014). Pengembangan Game Edukasi Kimia Berbasis Role Playing Game (Rpg) Pada Materi Struktur Atom Sebagai Media Pembelajaran Mandiri Untuk Siswa Kelas X Sma Di Kabupaten Purworejo. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(2), 96–104.

Shidiqi, M. F. (2013). Pemaknaan Bullying Pada Remaja Penindas (The Bully) [Skripsi]. Universitas Airlangga.

Tobias, S., Fletcher, J. D., & Wind, A. P. (2014). Game-Based Learning. Handbook Of Research On Educational Communications And Technology, 485–503.

Wahid Foundation. (2018). Laporan Tahunan Kemerdekaan Beragama/Berkeyakinan (Kbb) Di Indonesia Tahun 2018.

Wibisono, W., & Yulianto, L. (2012). Perancangan Game Edukasi Untuk Media Pembelajaran Pada Sekolah Menengah Pertama Persatuan Guru Republik Indonesia Gondang Kecamatan Nawangan Kabupaten Pacitan. Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 2(2).

Wibowo, T. U. S. H. (2021). Jejak Jalur Rempah Dalam Penamaan Nama Tempat Di Kawasan Banten Lama: Tinjauan Sejarah Dan Toponimi.

Widiastuti, N. I. (2012). Membangun Game Edukasi Sejarah Walisongo. Komputa: Jurnal Ilmiah Komputer Dan Informatika, 1(2).

Downloads

Published

2024-11-20

How to Cite

Nuhiyah, N., Febriyanti, L., & Alwiyah, S. (2024). Ethni-City : Educational Game Development about History of the Multicultural City of Surosowan as an Effort to Integrate Diversity. Yupa: Historical Studies Journal, 8(3), 439–456. Retrieved from https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/yupa/article/view/2772

Issue

Section

Articles