DEVELOPMENT OF SMART APPS CREATOR-BASED INTERACTIVE LEARNING MEDIA IN ECONOMICS SUBJECT AT SMA NEGERI 2 TENGGARONG

  • Febri Kerisdianto universitas mulawarman
  • Sudarman Sudarman Universitas Mulawarman
  • Ratna Fitri Astuti Universitas Mulawarman
Keywords: Media Pembelajran Interaktif, ADDIE

Abstract

This study aims to determine the process of developing interactive media based on Smart Apps Creator in economics for class XI SMA, and to determine students' responses to the media developed. One of the interesting interactive learning media can be developed using the Smart Apps Creator software. In this study, the method used is the Research and Development method. The Research and Development research method is a research method used to produce certain products, and test the effectiveness of these products. The development of this media uses the ADDIE model because it is rational, systematic, easy to learn and complete. The ADDIE model is arranged systematically so that in its implementation it is sequential, each stage that will be passed always refers to the previous stage which goes through a revision or improvement process so that in the next stage an effective learning media product is obtained. The results showed that the material expert validation test scored 4.9, the media expert validation test scored 4.6, small group trials were 86.4%, and group trials were 86.5%. Based on the results of this study, it can be concluded that interactive learning media using Smart Apps Creator is very good and appropriate to use to attract students' interest in learning and make it easier for students to understand economics subject matter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriska Angga Devi. Pengembangan Multimedia Interaktif Elektrolit Untuk Pembelajaran Kimia Peserta didik SMK Kelas XI Jurusan Pertanian Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia, Vol. 3, No. 2, 2014.
Arsyad. (2011). Media pembelajaran: peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika mobile learning berbasis android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57-62.
Dian, P.E , dan Ali, M., 2018, Pengembengan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kimia Berbasis Android Menggunakan Prinsip Mayer pada Materi Laju Rekasi,Jurnal Inovasi 5(1):38-47.
Ekayani, Ni Luh Putu. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Jannah, I. M., Murtiyasa, B., & Kom, M. (2019). Rancang bangun media pembelajaran matematika matriks untuk kelas x di smk muhammadiyah 1 sragen berbasis mobile learning (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Kristanto, A. W. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran E-Kamus Komputer Teknologi Informasi dan Komunikasi Menggunakan Microsoft Visual Basic 6.0 Kelas VII SMP Negeri 1 Welehan. Skripsi. Tidak Diterbitkan. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Semarang.
Lee, Tien .T., dan Kasimah.O., 2012, Interactive multimedia module in the learning of electrochemistry:Effects on students’ understanding and motivation, Procedia - Social and Behavioral Sciences 46.
Mega Kurniawan. (2012) Pengembangan Buku Digital Interaktif BerbantuAdobe Flash di Kelas X SMK Negeri Mojo Agung. Universitas Negeri Surabaya: Unesa Jurnal.
Mega Kurniawan. (2012) Pengembangan Buku Digital Interaktif BerbantuAdobe Flash di Kelas X SMK Negeri Mojo Agung. Universitas Negeri Surabaya: Unesa Jurnal.
Muhson. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat.
Munadi. (2013). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi.
Nazmi, (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia
Pratomo, A., & Irawan, A. (2015). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis web menggunakan metode Hannafin dan Peck. POSITIF: Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi, 1(1), 20.
Prawiradilaga, D. S. (2012). Wawasan Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Purbasari, Rohmi Julia. (2013). “Pengembangan Aplikasi Android Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Dimensi Tiga Untuk Siswa SMA Kelas X”. Skripsi. FMIPA UNY.
Rahma, Fatikh Inayahtur. 2019. “Media Pembelajaran ( Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran Bagi Anak Sekolah Dasar ).” Pancawahana: Jurnal Studi Islam 14 (2579–7131): 87–99. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article / view/3608.
Rakhmawati, L. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Maker pada Mata Pelajaran Elektronika Dasar di SMK N 1 Sampang. Jurnal Pendidikan TeknikElektro, 5(1), 83– 88
Rivai. (2012). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Robianto, A., & Wahono, M. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Aplikasi Android untuk Mata Kuliah Ilmu Bahan Teknik pada Prodi D3 Teknik Mesin Universitas Negeri Malang. Jurnal Teknik Mesin dan Pembelajaran, 2(2), 124-133.
Susilana, Rudi dan Cepi Riyana. 2018. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima
Sutirman, M. P. (2013). Media dan model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu, 3(2).
Teni Nurrita. 2018. “Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.”Jurnal misykat 3 (1):171–87. https://media.neliti. com/media /publications/271164-pengembangan-media-pembelajaran-untuk-me-b2104bd7.pdf.
Wulandari, N., Aunurrahman, A., & Warneri, W. 2019 PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ANDROID UNTUK PEMBELAJARAN FISIKA DI SEKOLAH MENENGAH ATAS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(12).
Published
2023-01-31
How to Cite
Kerisdianto, F., Sudarman, S., & Astuti, R. F. (2023). DEVELOPMENT OF SMART APPS CREATOR-BASED INTERACTIVE LEARNING MEDIA IN ECONOMICS SUBJECT AT SMA NEGERI 2 TENGGARONG. Educational Studies: Conference Series, 2(2), 297-306. https://doi.org/10.30872/escs.v2i2.1652
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>