THE ROLE OF PARENTS IN TAKING TIME FOR CHILDREN'S LEARNING ASSISTANCE IN BIDUK-BIDUK KAMPUNG

  • Filza Farahnaz Pancasila and Citizenship Education, Mulawarman University
  • Wingkolatin Wingkolatin Pancasila and Citizenship Education, Mulawarman University
  • Marwiah Marwiah Pancasila and Citizenship Education, Mulawarman University
Keywords: The Role Of Parents, Learning Assistance, Children

Abstract

The Role of Parents in Taking Time to Assist Children in Learning in the Big Dipper Village. The purpose of this study was to find out how the role of parents in taking the time to assist children's learning in the Biduk-Biduk village and what factors influence the efforts that parents make. This research uses a qualitative descriptive research type. This research was conducted from March to May 2022. The research subjects were parents and grade IX students of SMP Negeri 1 Biduk-Biduk. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques used are data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions or verification. Based on the results of the study, it is shown that the role of parents in taking the time to assist children in learning in Biduk-Biduk Village is very important, this can be seen from the magnitude of the impact on children in the learning process, this is to support children's learning enthusiasm, with parents carrying out their role functions. properly, it makes children more motivated, and disciplined and increases their enthusiasm for learning themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L., Darmiyanti, A., & Riana, N. (2021). Peran Orangtua Dalam Menanamkan Kedisiplinan pada Anak Usia 4-5 Tahun. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4207–4214. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1426
Amaliah, F. N. (2020). Peran Pengelola Bank Ramah Lingkungan (Ramli) dalam Pemberdayaan Masyarakat di Perumahan Graha Indah Kota Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 18–22. https://doi.org/10.30872/ls.v1i2.430
Anggraeni, R. N., Fakhriyah, F., & Ahsin, M. N. (2021). Peran Orang Tua sebagai Fasilitator Anak dalam Proses Pembelajaran Online di Rumah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 105. https://doi.org/10.30659/pendas.8.2.105-117
Dewi, R. V. K. (2020). Pemberdayaan Perempuan Peserta Pelatihan Tata Rias Pengantin di Lembaga Kursus Pelatihan (LKP) Vivi Kota Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 12–17. https://doi.org/10.30872/ls.v1i2.429
Goma, E. I., Sandy, A. T., & Zakaria, M. (2021). Analisis Distribusi dan Interpretasi Data Penduduk Usia Produktif Indonesia Tahun 2020. Jurnal Georafflesia: Artikel Ilmiah Pendidikan Geografi, 6(1), 20. https://doi.org/10.32663/georaf.v6i1.1781
Hamida, S., & Putra, E. D. (2021). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Motibasi Belajar Siswa di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 302–308.
Hartanti, N. B. (2020). Pelatihan Kewirausahaan dalam Mengolah Rumput Laut menjadi Manisan dan Dodol pada Kelompok Belajar Sipatuo di LKP BBEC Bontang. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 23–27. https://doi.org/10.30872/ls.v1i2.431
Maria, I. (2021). Peran Orangtua dalam Menerapkan Pembelajaran pada Anak Usia Dini di Rumah Saat Pandemi COVID 19. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(01), 35–48. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v5i02.7522
Maulidah, A. (2020). Analisis Proses Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Tata Boga Membuat “Kue Pastry” bagi Warga Belajar Paket C Kelas XI IPS di SPNF SKB Kota Samarinda. Pepatudzu : Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 16(2), 72. https://doi.org/10.35329/fkip.v16i2.1763
Monika, D. R. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Kursus Menjahit Di Lembaga Kursus dan Pelatihan (LKP) Nanie Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 24–28. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/ls/article/view/256
Mustangin, M. (2018a). Kajian perencanaan pendidikan orang dewasa pada program kesetaraan paket C PKMB Jayagiri Lembang. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(1), 40–47. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v11i1.18556
Mustangin, M. (2018b). Peningkatan Minat Baca dan Kemampuan Berbahasa Inggris Anak Di Rumah Baca Bandung. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 133–141. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i2.14464
Mustika, D. (2021). Peran Orangtua dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik di Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 361–372. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.105
Octavia, A. (2020). Studi Tentang Kelompok Belajar Usaha Amplang Pada Rumah Produksi Usaha Anda Jaya Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 29–43. https://doi.org/10.30872/ls.v1i1.257
Rahayu, P., Rohana, R., & Febriani, E. (2021). Analisis Peran Orang Tua Sebagai Pengganti Guru Sekolah di Masa Pandemi Covid-19 Siswa SMP Negeri 1 Panai Tengah Kabupaten Labuhanbatu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(1), 87–95. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i1.157
Rumbewas, S. S., Laka, B. M., & Meokbun, N. (2018). Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di SD Negeri Saribi. Jurnal EduMatSains, 2(2), 201–212. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/edumatsains/article/view/607
Safitri, D. (2020). Pelatihan Pembuatan Pie Buah Bagi Warga Belajar di UPTD. P2KUKM Provinsi Kalimantan Timur. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 44–49. https://doi.org/10.30872/ls.v1i1.258
Saptadi, S. (2020). Peran Instruktur Dalam Layanan Pembelajaran Peserta Kursus Mengemudimobil Roda Empat di LKP Cendana Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(2), 28–34. https://doi.org/10.30872/ls.v1i2.432
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bandung (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Penerbit Alfabeta.
Suryaningsi, S., & Ramadhan, A. A. (2021). Good Citizen: the Responsibility of Teachers To Shape the Character of Man 1 Samarinda Students During the Covid-19 Pandemic. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(2), 117–124. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalaindonesia.v1i2.488
Suryaningsi, S., & Sari, V. P. (2021). The Implementation of Pancasila Values in the Counseling Phase for Narripants in Narcotics Institutions Class III Samarinda. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(1), 19. https://doi.org/10.37905/aksara.7.1.19-28.2021
Triwinarti, H. (2020). Komunikasi Pelaksanaan Program Kesetaraan Paket C Di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Tiara Dezzy Samarinda. Kompetensi, 13(1), 16–23. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v13i1.32
Weni, T. (2020). Analisis Proses Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan Paket B Berbasis Kurikulum 2013 di Sanggar Kegiatan Belajar (SKB) Kota Samarinda. Pepatudzu : Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 16(2), 89–95. https://doi.org/10.35329/fkip.v16i2.1765
Widiastri, D. A. D. (2020). Program Pelatihan Sebagai Upaya Pemberdayaan Korban Pasca Rehabilitasi Penyalahgunaan Narkoba di Rumah Damping Borneo BNN RI Samarinda. Learning Society: Jurnal CSR, Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 12–23. https://doi.org/10.30872/ls.v1i1.255
Published
2021-06-30