PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO PADA MATA PELAJARAN EKONOMI
DOI:
https://doi.org/10.30872/prospek.v6i1.4541Keywords:
learning media, study economyAbstract
From this research, it was found that there were obstacles in implementing the learning process, namely, the lack of utilization of video learning media used at SMA Negeri 3 Samarinda. This is because in the learning process teachers mostly use lecture or power point methods as learning media. The methods used by the ASSURE model are Analyze Learner, State Standards and Objective, Select Strategies, Technology, media or materials, Utilize Technology, Media and Materials, Require Learned Participation, and Evaluate and Revise. Based on the results of this research, all stages carried out by researchers in developing this video learning media produced valid media based on expert assessments. Media experts gave a total score of 40 out of 45 with an eligibility percentage of 89.9%, so this video learning media was declared "Very Appropriate" for use. The material expert also gave a total score of 60 out of 65 with a feasibility percentage of 98.8%, so this video learning media was also declared "Very Appropriate" for use.
Downloads
References
Adam, Steffi, & Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2), 79.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press .
Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 76.
Bulo, B. M. (2020). Pengembangan Strategi Pembelajaran Menyenangkan ”Permainan Bisik Berantai" pada Pembelajaran Bahasa Inggris Kela II di SD Mardi Yuana. Jurnal Pendidikan, 95-97.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media .
Fadhli, M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dimensi Pembelajaran, 3(2), 24-25.
Fatmawati, E., Karmin, K., & Sulistiyawati, R. S. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Hasil Belajar Siswa. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(1), 24-31.
Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setya.
Khairani, M., Sutisna, & Suyanto, S. (2019). Studi Meta-Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hail Belajar Peserta . Jurnal Biolokus, 158.
Kustandi, C., & Sujipto, B. (2013). Media Pembelajaran. Bogor: Galia Indonesia.
Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Informasi, 14(1), 15.
Miarso, Y. (2011). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Munir. (2012). Multimedia & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Munir. (2012). Multimedia : Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Musifqon. (2012). Pengembangan Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustaka.
Pribadi, B. (2011). Model Assure untuk Mendesain Pembelajaran Sukses. Jakarta: Dian Rakyat.
Resiani, N. I. (2015). Pengembangan Game edukasi Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMP N 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. e-Journal Edutech Unviersitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1), 15.
Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan Pengunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Sliwangi, 4(2), 353.
Rohman, M., & S., A. (2013). Strategi dan Pengembanan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Sahriana, P. R. (2020). Pengembangan Serious Game Berorientasi Learning By Doing Pada Pembelajaran Konversi Satuan Waktu. Jurnal Pendidikan, 146.
Smaldino, S., Lowther, D., & Russell, J. (2011). INSTRUCTIONAL TECNOLOGY & MEDIA FOR LEARNING "Teknologi Pembelajaran dan Media Untuk Belajar. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualikatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia.
Suryani, N., & Agung, L. (2012). Strategi Belajar Mengajar . Yogyakarta: Ombak .
Syaparuddin, & Elihami. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Video Pada Pembelajaran PKn di Sekolah Paket C. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 188.
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Vottetektnika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 7(2), 79.
Tim Airputih. (2010). Panduan Penggunaan Aplikasi FOSS . Jakarta: Tim Airputih .
Triyadi, S. (2015). Efektivitas Pengguna Media Audio-Visual Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 3(2), 232.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eka Diana Ferianti, Sudarman, Sutrisno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
