ANALISIS STRATEGI PEMASARAN PADA PENGRAJIN SARUNG TENUN DI SAMARINDA
DOI:
https://doi.org/10.30872/prospek.v6i1.4542Keywords:
marketing strategy, woven sarong craftsmenAbstract
This research aims to determine the application of the marketing mix strategy in the Samarinda Woven Sarong business. This research uses qualitative descriptive research, by collecting data through interviews with craftsmen or owners of Samarinda woven sarong businesses. Based on the results of research and discussion, it shows that the implementation of the 4P marketing mix strategy (Product, Price, Promotion, Place). In the Woven Sarong Business. The use of market places and social media such as Shopee, Instagram, Facebook, WhatsApp as promotional strategies as well as distribution locations is based on customer orders, especially in the production of clothing types. The most prominent products are related to color design, where craftsmen use light colors that are trending, This received a positive response from customers.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.
Astri, F. (2022). Strategi Pemasaran Pada Swalayan Aneka Dalam Memepertahankan Pelanggan Ditengah Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(10), 2429-2442.
Darsana, I. M., Rahmadani, S., Salijah, E., Akbar, A. Y., Bahri, K. N., Amir, N. H., ... & Nugroho, A. (2023). Strategi Pemasaran. CV. Intelektual Manifes Media.
Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal ashri Publishing.Agustina, I. M., & Kartika, I. N. (2017). Pengaruh Tenaga Kerja, Modal Dan Bahan Baku Terhadap Produksi Industri Kerajinan Patung Kayu Di Kecamatan Tegallalang. E-Jurnal EP Unud, ISSN, 2303-017.
Agustina, I. M., & Kartika, I. N. (2017). Pengaruh Tenaga Kerja, Modal Dan Bahan Baku Terhadap Produksi Industri Kerajinan Patung Kayu Di Kecamatan Tegallalang. E-Jurnal EP Unud, ISSN, 2303-0178.
lfiana, A. F. (2017). Pendirian Home Industry Camilan King Pisang Nugget di Jakarta Timur/Ariestya Fuana Alfiana/73130463/Pembimbing: Bernadine.
Ananda, R. (2016). Peran Home Industri Dalam Meningkatkan Ekonomi Keluarga (Studi Kasus Home Industry Keripik Di Kelurahan Kubu Gadang). JPM Fisip Vol.3 No.2 , 3.
Armiaty, R. (2014). Pengaruh Budaya Organisasi dan Motivasi Terhadap Kinerja Pegawai Frontliner, (Studi pada Cabang Bank Kalsel yang berada di Wilayah Banjarmasin). JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 2(2), 213- 236.
Arumsari, M. D. (2021). Pengaruh Modal Usaha, Kualitas Produk, Jaringan Wirausaha Terhadap Kelangsungan Usaha UMKM Madu Sari Lanceng.
MASTER: Jurnal Manajemen Strategik Kewirausahaan, 1(2), 175-184.
Azizah, A. N. (2016). Kajian Tenun Ikat Sarung Goyor Tegal. Skripsi, 14. Budiyanto, S., Minarsi, M. M., & Haryono, A. T. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Desain
Produk dan Keahlian Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Yamaha MIO. Journal of Management, 1(1).
Blocher, Edward J, D.E. Stout, dan G. Cokins. 2014. Manajemen Biaya: Penekanan Strategis.
Edisi 5. Jakarta: Salemba Empat.
Candraningrat, C., Adrianto, Y. R., & Wibowo, J. (2018). Pengabdian Kepada Masyarakat Bagi Kelompok Tani Elok Mekar Sari Surabaya. JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(01).
Crisdianto Hendi Yohanes, Ratih Indriyani. (2013). Peranan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran Batik Tanjung Bumi Ibu Haji Masudi. Agora Vol.1 No.1, 2.
Dalimunthe, Muhammad Bukhori. 2017. “Keunggulan Bersaing melalui Orientasi Pasar dan Inovasi Produk”. Jurnal Konsep Bisnis dan Manajemen. Vol 3 No.1 2017. ISSN: 2407-2648 (Print), ISSN : 2407-263X (Online).
Felicia, A., Tahar, A. F., Permana, F., Emilia, M., Faris, M. A., & Haris, M. F. (2020). Peluang Bisnis Usaha Masker Kain dan Hand Sanitizer. Journal of Entrepreneurship, Management and Industry (JEMI), 3(3), 129-134.
Ginantaka, A., & Novitasari, D. (2015). Analisis dan Desain Sistem Identifikasi Preferensi Konsumen Produk Keripik Pisang Lampung. Jurnal Agroindustri Halal.
Umar Sidiq, & Moh.Miftachul Choiri. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: Nata Karya.
Ibniwasum, L. (2020). Inovasi Produk Dalam Meningkatkan Penjualan di Sheren Hijab Bengkulu. Skripsi, 25.
Imasari, K., & Nursalin, K. K. (2011). Pengaruh Customer Relationship Management terhadap Loyalitas Pelanggan pada PT BCA Tbk. Fokus Ekonomi, 10(3), 24464.
Indrasari, M. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Unitomo Press.
Informasi, P. D. (2019). Inovasi Pemasaran Produk Unggul berbasis Ekonomi Digital. Jakarta: Kementrian Desa PDT dan Transmigrasi.
Kosasi, S. (2015). Perancangan Sistem Electronic Customer Relationship Management Untuk Mempertahankan Loyalitas Pelanggan. E-JURNAL JUSITI: Jurnal Sistem Informasi dan Teknologi Informasi, 4(2), 92-102.
Lukitaningsih, A. (2013). Perkembangan Konsep Pemasaran: Implementasi dan Implikasinya. Jurnal Maksipreneur, 22.
Munir, M. (2021). Analisis Peran Ekonomi Kreatif dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Loster Ditinjau dari Perspektif Ekonomi Islam. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Metro, 34.
Naumi Dwi Yanuar; Harti. (2020 ). Pengaruh Inovasi Produk dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Penjualan Pada Home Industri Olahan Ikan Di Kabupaten Trenggalek. Jurnal Manajemen Pemasaran Vol. 14 No.2 , 53.
Dalimunthe, Muhammad Bukhori. 2017. “Keunggulan Bersaing melalui Orientasi Pasar dan Inovasi Produk”. Jurnal Konsep Bisnis dan Manajemen. Vol 3 No.1 2017. ISSN: 2407-2648 (Print), ISSN : 2407-263X (Online).
Felicia, A., Tahar, A. F., Permana, F., Emilia, M., Faris, M. A., & Haris, M. F. (2020). Peluang Bisnis Usaha Masker Kain dan Hand Sanitizer. Journal of Entrepreneurship, Management and Industry (JEMI), 3(3), 129-134.
Ginantaka, A., & Novitasari, D. (2015). Analisis dan Desain Sistem Identifikasi Preferensi Konsumen Produk Keripik Pisang Lampung. Jurnal Agroindustri Halal.
Umar Sidiq, & Moh.Miftachul Choiri. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: Nata Karya.
Purwadi. (2015). Kajian Sarung Samarinda Dari Perspektif Pemangku Kepentingan. Kinerja Vol.12 No.2, 90.
Rachma, S., & DS, A. H. (2018). Pengaruh Harga dan Kualitas produk terhadap keputusan pembelian kosmetik sariayu martha tilaar di konter martha tilaar pasar swalayan ada semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7(4), 201- 211.
Ridwan Basalamah, Ahmad Erwaedy. (2019). Manajemen Inovasi Dalam Bisnis. Kepanjen: AE Publishing.
Rina Rifayanti, Gledis Kristina, Sri Roman Doni, Rulis Setiani, Three Putri Weldha. (2017). Filosofi Sarung Tenun Samarinda Sebagai Simbol dan Identitas Ibu Kota Kalimantan Timur. Psikodtudia: Jurnal Psikologi Vol.6 No.2, 23.
Rosmadi, M. L. (2019). Analisis Faktor-faktor Penunjang Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Seminar Nasional Ekonomi Dan Dewantara.
Samsir Nurwati,. (2018). Pelestarian Seni Budaya Melalui Home Industry Tenun Samarinda: Perspektif Sejarah Islam. el-Buhuth Vol.1 No.1, 60-64.
Samsu. (2017). Metode Penelitan: Teori dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, serta Research & Development. Jambi: Pusa Studi Agama dan Kemasyarakatan (PUSAKA).
Sandriana, N., Hakim, A., & Saleh, C. (2014). Strategi Pengembangan Produk Unggulan Daerah Berbasis Klaster di Kota Malang. Reformas.
Satriadi; Wanawir; Eka Hendrayani; Leonita Siwiyanti; Nursaidah. (2021). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).
Septianingrum, A. (2018). Revolusi Industri: Sebab dan Dampaknya. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.
Sholihin, M. R. (2019). Strategi Pemasaran Oleh Pengusaha Perempuan di Kabupaten Jember. ASSET: Jurnal Ilmiah Ilmu Akuntansi, Keuangan dan Pajak, 3(1), 13-23.
Sihadi, I. P., Pangemanan, S. S., & Gamaliel, H. (2018). Identifikasi Kendala Dalam Proses Produksi Dan Dampaknya Terhadap Biaya Produksi Pada UD. Risky. Going Concern: Jurnal Riset Akuntansi, 13(04).
Yaqub, R., & Mustajab, W. (2020). Analisis Pengaruh Pemasar Digital (Digital Marketing) Terhadap Brand Awareness Pada E-Commerce. Manajerial: Jurnal Manajemen dan Sistem Informasi, 12(2), 198-209.
Taqiyya, R., & Riyanto, S. (2020). Strategi Pemanfaatan Media Sosial Facebook Dan Whatsapp Untuk Memperluas Jaringan Pemasaran Digital Benih Sayuran Oleh Wafipreneur di Masa Pandemi Covid-19. Syntax Idea, 2(10), 813-826.
Sihombing, M. I. S., & Sumartini, S. (2017). Pengaruh Pengendalian Kualitas Bahan Baku dan Pengendalian Kualitas Proses Produksi terhadap Kuantitas Produk Cacat dan Dampaknya pada Biaya Kualitas (Cost of Quality). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 8(2), 42-49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jeniati Paladan, Vitria Puri Rahayu, Sutrisno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
