Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the differences in the results of learning history using the Student Facilitator And Explaining and Mind Mapping Class X learning model at SMA Plus Bina Satria Rupit. The research method used in this study was a quasi-experimental with random sampling method. The average result of the pre-test in the experimental class I was 55.18 and in the experimental class II was 54.3. while the post-test average value in the experimental class I after being given post-test treatment using the Student Facilitator And Expalinning model was 81.32, and in the experimental class II given Mind Mapping learning was 76.53. Based on the results of data analysis using the average difference test (Paired sample T test) obtained the final test value in sig. (2-Tiled) = 0.00 < 0.05, then Ho is rejected, Ha is accepted. Thus, it can be concluded that there are differences in the results of learning history using the Student Facilitator And Explaining and Mind Mapping Class X learning model at SMA Plus Bina Satria Rupit.

Keywords

Student Facilitator And Explaining Mind Mapping Learning Outcomes

Article Details

How to Cite
Afriweni, G., Miyarni, I., & Sarkowi, S. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Sejarah dengan Menggunakan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining dan Mind Mapping Kelas X Di SMA Plus Bina Satria Rupit. Yupa: Historical Studies Journal, 5(1), 15-25. https://doi.org/10.30872/yupa.v5i1.316

References

  1. Aman.2011. Model dan Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
  2. Amin,dkk.2016.Model Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Pada Materi Kontroversi (Countroversy Issues) di Sekolah SMP Kota Semarang. 33 (1) hal.(19-20)
  3. Arsa, 2015.Belajar dan Pembelajaran Strategi Belajar yang menyenangkan.Yogyakarta: Media Akademi.
  4. Arikunto, Suharisimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  5. Aunnurrahman.2016. Belajar dan Pembelajaran.Bandung: Alfabeta.
  6. Aqib, Zainal.2013. Model-model, Media, dan Strategi Pembeljaran Kontekstual (Inovatif). Bandung. Cv Yrama Widya
  7. Anshori Al Junaedi.2011. Masa Prasejarah Sampai Masa ReformasiKemerdekaan. Jakarta: PT Mitra Aksara Panaitan
  8. Budiyanto, Krisno Agus. 2016. Sintanks 45 Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL). Malang: Universitas Muhammaiyah Malang.
  9. Darmawan, Edi.2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Rosda
  10. Helmiati. 2016. Model Pembelajaran.Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
  11. Huda, M.2014. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Belajar
  12. Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2010. Evaluasi Pembelajaran. Yongyakarta: Multi Presindo.
  13. Kurniasih, Sani.2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profeionalitas Guru: Kata Pena
  14. Kholik, dkk.2013. Pengantar Ilmu Pendidikan. Bogor: Unida Press
  15. Mawanto, S.2018.Implementasi Mind Mapping Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMA Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Jurnal Penelitian dan Kajian Pendidikan. 8 (2), hal, (97)
  16. Poesponegoro, Notosusanto.1993. Sejarah Nasional Indonesia II.Jakarta: Balai Pustaka
  17. Saifullah, Ali.2013. Antara filsafat dan pendidikan pengantar Filsafat Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
  18. Sudirman, A.2014. Sejarah Lengkap Indonesia.Yogyakarta:Diva Press
  19. Sudjiono, A.2010. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Raja Grafindo Persada
  20. Sugiyono.2017. Metode Penelitian Pendidikan.Bandung: Alfabeta
  21. Sunjoyo,dkk.2013.Aplikasi SPS untuk Smart Riset Program IMB SPPS 21.Bandung.Alfabeta
  22. Suratno. 2013. Meningkatkan Pemahaman Konsep Peninggalan Sejarah Hindu di Indonesia Melalui Startegi Pembelajaran Inkuiri Sosial di Kelas V SDN 2 Buga Kabupaten Tolitoli.Jurnal Kreatif Tadulako Online. 2 (10) hal (14-15)
  23. Triwiyanto, Teguh. 2014. Pengantar Pendidikan. Jakarta:Pt Bumi Aksara.
  24. Thobroni, M.2015. Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
  25. Widiyastuti dan Sukarjo.2018.Keefektifan Model Student Facilitator and Explainning Berbantuan Mind Map Terhadap Hasil Belajar IPS.Joyful Learning Journal.7 (3) hal. (47)
  26. Winarsih,dkk.2019. Materi Sejarah Masa Hindu-Buddha dan Penggunaan Sumber Belajar Sejarah dalam Pembelajarannya di SMK.Journal Tamaddun: Jurnal Sejarah Kebudayaan Islam. 7(2) hal. (333-334)
  27. Wijayanti, dkk.2019.Keefektifan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explainning Berbasis Media Timeline Char Terhadap Hasil Belajar IPS. Journal for lesson and learning.2 (3) hal (122-123)
  28. Yuliana ,dkk.2018.Perbandingan Model Student Facilitator and Explainning dan CS Terhadap Hasil belajar Siswa Dengan Memperhatikan Kemampuan Awal.Jurnal Studi Sosial. 6 (2) hal, (54-55)