Kecenderungan Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Memilih Materi Pembelajaran pada Mata Kuliah Pengenalan Lapangan Persekolahan 1 (PLP 1)

Main Article Content

Sulasti Ningsih
Alfian Rokhmansyah
Nina Queena Hadi Putri

Abstract

Purpose of this study was to find out the number of students of Indonesian Language and Literature Education 2018 at Mulawarman University who chose learning materials for basic knowledge competencies and basic skills competencies in the PLP 1 practice course, to find out why students of Indonesian Language and Literature Education 2018 at Mulawarman University chose basic competency learning materials. Basic knowledge or competency skills in PLP 1 practical courses. This research uses qualitative research methods. Sources of data used are sources (informants), and documents. Data collection techniques used are interviews, and documentary studies. Data analysis techniques used are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study found: 45 students used learning materials (KD 3), 1 student used learning materials (KD 4). This happens because of the driving factors such as student abilities, interests/interests, and learning resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ningsih, S., Rokhmansyah, A., & Putri, N. Q. H. (2020). Kecenderungan Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia dalam Memilih Materi Pembelajaran pada Mata Kuliah Pengenalan Lapangan Persekolahan 1 (PLP 1). Adjektiva: Educational Languages and Literature Studies, 3(2), 13-16. https://doi.org/10.30872/adjektiva.v3i2.1404
Section
Articles

References

Agustian, Murniati. at al. 2019. Keterampilan Dasar dalam Proses Pembelajaran. Jakarta: Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.
Anonim.2020. Panduan Teknis KKN-PLP Tematik Luar Biasa. Samarinda: Universitas Mulawarman.
Anonim.2006. Pedoman Memilih dan Menyusun Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.
Astrama, Made. at al. 2021. Perilaku Kerja Inovatif Budaya Organisasi dan Kinerja Karyawan: Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian. Bandung: Media Sains Indonesia.
At-Taubany, Trianto Ibnu Badar.dan Hadi Suseno.2017. Desain Pengembangan Kurikulum 2013 di Madrasah. Depok: Kencana.
Awalludin.2017. Pengembangan Buku Teks Sintaksis Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.
Barnawi. dan M. Arifin. 2020. Microteaching: Teori & Praktik Pengajaran yang Efektif & Kreatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Dimyati. dan Mudjiono. 2010. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka.
Fitrah, Muh. dan Luthfiyah. 2017. Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Sukabumi: CV Jejak.
Gintings, Abdorrakhman. 2008. Esensi Praktis Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Humaniora.
Hasanuddin. 2017. Biopsikologi Pembelajaran: Teori dan Aplikasi. Banda Aceh: Syariah Kuala University Press.
Hayumuti.2020. Modul Praktik Microteaching 1. Surabaya: CV Jakad Media Publishing.
Ingtyas, Fatma Tresno. at al. 2020. Model Micro-Teaching Berorientasi Kecerdasan Emotional. Purwodadi: CV Sarnu Untung.
Khasanah, Uswatun. 2020. Pengantar Microteaching. Yogyakarta: Deepublish.
Lakshmi, M.J. 2009.Microteaching and Prospective Teachers. New Delhi: Discovery Publishing House.
Nana. 2019. Pengembangan Bahan Ajar. Klaten: Lakeisha.
Moleong, Lexy J. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Padmadewi, Ni Nyoman. at al. 2017. Pengantar Micro Teaching. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Parapat, Asmidar. 2020. Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, dan Praktisi PAUD. Tasikmalaya: Edu Publisher.
Prastowo, Andi. 2017. Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu Implementasi Kurikulum 2013 untuk SD/MI. Jakarta: Kencana.
Rusman. 2017. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Suparman, Tarpan. 2020. Kurikulum dan Pembelajaran. Purwodadi: CV Sarnu Untung.
Sutopo, H.B. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Syaripuddin. 2019. Sukses Mengajar di Abad 21: Keterampilan Dasar Mengajar dan Pendekatan Pembelajaran K13. Ponogoro: Uwais Inspirasi Indonesia.
Tendi, Rahmat. 2019. “Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Micro Teaching Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau”. Skripsi.Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.http://repository.uin-suska.ac.id/24653/2/SKRIPSI%20RAHMAT%20TENDI.pdf
Uno, Hamzah B. 2016. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Yunus, Hamzah. dan Heldy Vanni Alam. 2015. Perencanaan Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013. Yogyakarta: Deepublish.
Yusuf, Mirza. 2010. “Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik Mesin dalam Melaksanakan Program Pengalaman Lapangan Tahun 2020”. Skripsi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/download/22742/NDc4ODQ=/Analisis-Kesiapan-Mahasiswa-Prodi-Pendidikan-Teknik-Mesin-dalam-Melaksanakan-Program-Pengalaman-Lapangan-Tahun-2010-abstrak.pdf