The Role of Metacognitive Skills in Developing The 21st Century Skills

  • Ade Mardiana Damayanti Mulawarman University
  • Nur Syamsiyah Mulawarman University
  • Endang Astuti Mulawarman University
  • Uci Dania Mulawarman University
  • Pintaka Kusumaningtyas Mulawarman University
Keywords: Metacognitive, problem solving, critical thinking, reflective thinking, accessing information

Abstract

Metacognition is one of the most important dimensions of education in building knowledge, skills and character of students. The metacognitive skills are indispensable in developing the 21st century skills that must be mastered by students. This paper provides a review of literature that emphasizes on the 21st century skills that can be developed through the metacognition in learning. The finding reported the 21st century skills that can be developed in learning using the metacognitive skills included the ability in problem solving, critical thinking, reflective thinking and accessing information. As such, it can be concluded that the metacognitive skills of students can be one of the key factors in students’ successful in mastering the 21st century skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhitama, R. S., Kusnadi, & Supriatno, B. (2018). Kesadaran Metakognitif Siswa dalam Pembelajaran Berbasis Proyek pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan. Indonesian Journal of Biology Education, 1(1), 39 - 45.
Bialik, M., & Fadel, C. (2015). Skills for the 21st Century: What Should Students Learn? Boston: Montes Alti Educational Foundation.
Chrissanti, M. I., & Widjajanti, D. B. (2015). Keefektifan Pendekatan Metakognitif Ditinjau dari Prestasi Belajar, Kemampuan Berpikir Kritis,dan Minat Belajar Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 51 - 62.
Effendi, A. (2016). Implementasi Model Creative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognitif Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. JPPM, 9(2), 165 - 176.
Fasha, A., Johar, R., & Ikhsan, M. (2018). Peningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Berpikir Kritis Matematis Siswa melalui Pendekatan Metakognitif. Jurnal Didaktik Matematika, 5(2), 53 - 64.
Fitri HRP, D. M., Ardiana, N., & Pratiwi, Y. (2018). Analisis Keterampilan Metakognitif Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas XI MAN Panyabungan. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 1(1), 43 - 52.
Ikhsan, M., Munzir, S., & Fitria, L. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis dan Metakognisi Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Melalui Pendekatan Problem Solving. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 234 - 245.
Lukum, A., Laliyo, L. A., & Sukamto, K. (2015). Metakognisi Mahasiswa dalam Pembelajaran Kesetimbangan Kimia. Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1), 9 - 18.
Nindiasari, H., Kusumah, Y., Sumarmo, U., & Sabandar, J. (2014). Pendekatan Metakognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Siswa SMA. Jurnal Ilmi Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 80 - 89.
Panggayuh, V. (2017). Pengaruh Kemampuan Metakognitif Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pemograman Dasar. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 2(1), 20 – 25.
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2239.
Rukminingrum, D. V., Hanurawan, F., & Mudiono, A. (2017). Pengetahuan Metakognitif Belajar Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(2), 280-284.
Siregar, S. (2019). Analisis Keterampilan Metakognitif dan Sikap Ilmiah Siswa Melalui Metode Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Biotik, 7(2), 141 - 145.
Sophianingtyas, F., & Sugiarto, B. (2013). Identifikasi Level Metakognitif Siswa dalam Memecahkan Masalah. UNESA Journal of Chemical Education, 2(1), 21 - 27.
Sukmana, A. (2018, Januari 18). Pembelajaran Abad ke-21 Critical Thinking, Communication, Collaboration & Creativity. Mengembangkan Pembelajaran Abad-21 di Unpar, p. 14.
Syahputra, E. (2018). Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN (p. 1277). Medan: SINASTEKMAPAN.
Yasir, M., Ibrahim, M., & Widodo, W. (2015). Pengembangan Perangkat Pemebelajaran Biologi Berbasis Mretakognitif untuk Melatih Keterampilan Berpikir Reflektif Siswa SMA. Jurnal Pengajaran MIPA, 20(2), 163 - 176.
Published
2021-11-30
How to Cite
Damayanti, A. M., Syamsiyah, N., Astuti, E., Dania, U., & Kusumaningtyas, P. (2021). The Role of Metacognitive Skills in Developing The 21st Century Skills. Educational Studies: Conference Series, 1(1), 26-30. https://doi.org/10.30872/escs.v1i1.856
Section
Articles