DESKRIPSI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MINAT BELAJAR MAHASISWA SETELAH MENERAPKAN METODE PROBLEM BASED LEARNING DALAM PEMBELAJARAN AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.30872/tunas.v1i2.927Keywords:
Problem Solving, Interest in Learning, PBLAbstract
This study aims to describe the problem solving ability and interest in student learning after the PBL learning model is applied. This type of research is descriptive research. The subjects of this study were second semester students, totaling 90 students. The instrument used in measuring students' problem-solving abilities was using essay test questions and to measure interest in learning was a questionnaire. To analyze the data using descriptive statistics. The results showed that the problem-solving ability in the very high category was 18 students, for the high category there were 68 students and the sufficient category was 4 people. For interest in learning, the very high category was 59 students, for the high category there were 31 students. Thus, the application of PBL in PAI learning is able to provide good results on problem solving abilities and student interest in learning.
Downloads
References
Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor Dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 79-96.
Adawiyah, R. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Mahasiswa Melalui Kompetensi Profesional Dosen Dan Minat Belajar Mahasiswa. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 131-148.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.
Hung, W., Jonassen, D. H., & Liu, R. (2008). Problem-based learning. Handbook ofnresearch on educational communications and technology, 3, 485-506
Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163-177.
Aji, S., Hudha, M. N., & Rismawati, A. (2017). Pengembangan modul pembelajaran fisika berbasis problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah fisika. SEJ (Science Education Journal), 1(1), 36-51.
Widjajanti, D. B. (2009, December). Kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa calon guru G. 1985. How to Solve it, a new aspect of mathematical method. Princeton, NJ: Princenton.
Nila Vitasari1, Trisniawati. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa PGSD Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Melalui Problem Posing. Jurnal Taman Cendekia Vol. 01 No. 02 Desember 2017 . p-ISSN: 2579-5112 | e-ISSN: 2579-5147
Etherington, M.B. (2011). Investigative Primery Science: A Problem Based Learning Approach. Australian Journal of Teacher Education Vol. 36,9. British Columbia: Trinity Western University
Filip Dochy dkk. (2003). Effect of Problem Based Learning: a meta analysis, Jounal of Learning and Intruction Vol.13,533-568. The Netherlands : University of Maastricht
Sri Ismaya Nurbaiti, Riana Irawati, Regina Lichteria. Pengaruh Pendekatan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Jurnal Pena Ilmiah: Vol. 1, No. 1 (2016
Fakhriyah, F. (2014). Penerapan Problem Based Learning dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 3(1).
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana Dan Prasarana Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 113-126.
Jogiyanto, H.M., 2007. Sistem Informasi Keperilakuan. Edisi Revisi. Yogyakarta: ANDI
Wardhani, R.A.S.K., 2013. Hubungan Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar dan Minat Belajar Dengan Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI Ilmu Pengetahuan Sosial SMA Negeri 4 Surakarta Tahun Ajaran 2012/2013. Strata 1. Surakarta:Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret
Ricardo, R.I.M., Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa, Jurnal Pendidikan Manmatematika: apa dan bagaimana mengembangkannya. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 5)
Fatimah, F. (2012). Kemampuan komunikasi matematis dan pemecahan masalah melalui problem based-learning. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(1), 249-259.
Polya, ajemen Perkantoran, 2017:1(1): 80-93.
Angkotasan, N. (2014) ‘Keefektifan model problem-based learning ditinjau dari Kemampuan pemecahan masalah matematis’, Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(1), pp. 11–19
Geni, Lenggo, P. R. and Isti, H. (2014) ‘Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan’, Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(1).
Wahyuni. (2016). Perbandingan Kemampuan Koneksi Siswa SMP yang Pembelajarannya Menggunakan Model Discovery Learning dengan Model Model Based Learning. Tesis. STKIP SILIWANGI. Tidak diterbitkan.
Etherington, M.B.(2011). Investigative Primery Science: A Problem Based Learning Approach. Australian Journal of Teacher Education Vol. 36,9. British Columbia: Trinity Western University
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Holder Author