Pemanfaatan Media Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Al-Khairiyah Samarinda

  • Muhammad Azhari Universitas Mulawarman
  • Wingkolatin Wingkolatin Universitas Mulawarman
  • Muhammad Azmi Universitas Mulawarman
Keywords: Infographic Media, Learning Media, History Learning, Samarinda

Abstract

This study aims to determine the use of infographic media in learning history at SMA Al-Khairiyah Samarinda. The discussion in this study will focus on two things. First, to find out how to use infographic media in learning history at SMA Al-Khairiyah Samarinda. Second, to find out what are the obstacles to using infographic media in history learning at Al-Khairiyah High School Samarinda. The method used in this study is a qualitative approach with a descriptive method. Data collection is done by interview, observation and documentation. The results of the study show that the first finding is that educators easily convey learning materials and most students easily understand history lessons. While the results of the second study indicate that the obstacles faced by educators are the lack of facilities and infrastructure in schools and the limited time in preparing the material. The use of infographic media in learning history at SMA Al-Khairiyah Samarinda provides convenience in teaching and learning activities for both teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Muhammad Azhari, Universitas Mulawarman

Program Studi Pendidikan Sejarah

References

Agustin, Nur. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Infografis Peristiwa Gerakan 30 September 1965 Dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia di SMAN 1 Kudus tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/19906 Diakses pada 24 Januari 2019.

Ahmad, T. 2010. Strategi Pemanfaatan Museum Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Zaman Prasejarah. Jurnal. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/paramita/article/view/1092 diakses pada 24 Januari 2019.

Al Adzan, M. A., Azmi, M., & Hakim, U. H. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Dalam Pembelajaran Sejarah di Kelas X IPS 1 SMA Negeri 2 Berau. Langgong: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(1), 40-48.

Aldila, T. 2019. Infografis Sebagai Media Alternatif Dalam Pembelajaran Sejarah Bagi Siswa SMA. Jurnal. http://publikasi.dinus.ac.id/index.php/andharupa/article/view/2104 diakses pada 24 Januari 2019.

Alrwele, N.S. 2017. Effects of Infographics on Student Perceptions of the Impact of Infographics. Jurnal. https://journal.of.education.and.human.development di akses pada 15 juli 2020.

Amri, A dan Husin, H. 2016. Konsep Desain Infografis Gedung Villa Nova Jakarta Sebagai Media Pendidikan Sejarah. Jurnal. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Jurnal_Desain/article/view/854 diakses pada 24 Januari 2019.

Arikunto, Suharsini. 2006. Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan). Jakarta: Renika Cipta

Arsyad, Azhar. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Atmaja, H. 2019. Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan dan Pemanfaatan Media Audio Visual Interaktif Dalam Pembelajaran Sejarah yang Berbasis Pada Konservasi Kearifan Lokal Bagi MGMP Sejarah Kabupaten Banjarnegara. Jurnal. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/panjar diakses pada 24 Januari 2019.

Azhar Arysad. 2007. Media Pembelajaran. Jurnal. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132309999/pengabdian/media-pembelajaran.pdf di akses pada 27 Januari 2019.

Azmi, M., & Jamil, J. (2016). Developing game based on historical event with RPG Maker MV. In International Conference on Learning Innovation and Quality Education (pp. 1-9).

Azmi, M., Marfuah, S., Zulfikar, Y. R., & Hendrina, H. KOMIK SEJARAH BERBASIS SUMBER PRIMER INSKRIPSI YUPA: STUDI PENDAHULUAN. Vidya Karya, 37(1), 1-8.

Dimyati, Mudjiono. 2004. Belajar dan Pembelajaran. Depdikbud : Jakarta

Gerlach, V.S. & Ely D.P. 1980. Teaching and Media, A Systematic Approach. New Jersey : Prentice Hall Inc.

Hamalik, Umar. 2001. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Hedi, H. 2018. Perancangan Infografis Museum Tokoh Pahlawan di Jakarta Sebagai Museum Arkeolog dan Sejarah. Jurnal. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Jurnal_Desain/article/view/2899 diakses pada 24 Januari 2019.

Hermawan.2007. Media Pembelajaran. Jakarta: Proyek Pendidikan Tenaga Akademik

Ilham, E. P. 2013. Teknologi Media Pembelajaran Sejarah Melalui Pemanfaatan Multimedia Animasi interaktif. Jurnal. http://ejournal.itp.ac.id di akses pada 15 Juli 2019.

Indah A, A. 2014. Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Jurnal. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ijhe/article/view/3909 di akses pada 15 Juli 2019.

Indriana, Dina. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: Diva Press.

Iwan , F. 2014. Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran. Internet. http://juliwi.com di akses pada 15 Juli 2019.

Kaya-Hamza, A.T.O.S., & Beheshti-Fezile,F.S.M. 2017. An Invetigation toward Advatages, Design Principles and step of Infographics in Education. Jurnal https://www.researchgate.net/profile/Ata_Taspolat/publication/318437344_An_investigation_toward_advantages_design_principles_and_steps_of_infographics_in_education/links/5a4768deaca272d2945f1792/An-investigation-toward-advantages-design-principles-and-steps-of-infographics-in-education.pdf diakses pada 15 Juli 2020.

Kemp dan Dayton (1985:28) dalam kutipan Arsyad (2002). Media Pembelajaran: Jakarta. PT Raja Garfindo Persada.

Khaldun, Ibnu. 2005.Filsafat Sejarah. Bandung: Pustaka

Kuntowijoyo. (1995). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Yayasan Bentang Pustaka.

Marfuah, S., Azmi, M., Nur, M. M. R., Yusran, Y., & Prameswara, A. P. (2020). Integrasi Situs Sejarah di Samarinda dan Balikpapan dalam Pembelajaran Sejarah Lokal. Yupa: Historical Studies Journal, 4(2), 73-81.

Moleong, Lexy J. 2010. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Musfiqon. 2012. Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya

Nana Sudjana dan Ahmad Rivai. (2002). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Rahman, Arif. (2011). Instructional Technology and Media For Learning. Pearson Education Inc. Jakarta: Prenada Media Group.

Rudi Susilana dan Cepi Riyani. (2008). Media Pembelajaran Hakikat Pengembangan, Pemanfaatn dan Penilaian. Bandung: UPI

Sadiman, A. S. (2006). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo.

Samudra, G. Revitalisasi Sejarah NKRI Irian Jaya Melalui Buku Infografis. Jurnal. http://eprints.itenas.ac.id/126/ diakses pada 24 Januari 2019.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Suryani, N. 2016. Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis IT. Jurnal. http://journal.um.ac.id/index.php/sejarah-dan budaya/article/view/7669 diakses pada 24 Januari 2019.

Susanto, Heri. 2014. Seputar Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Published
2022-06-30
How to Cite
Azhari, M., Wingkolatin, W., & Azmi, M. (2022). Pemanfaatan Media Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Al-Khairiyah Samarinda. Amarthapura: Historical Studies Journal, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.30872/amt.v1i1.540
Section
Articles