Main Article Content

Abstract

The historical site can be used as a source of learning history, a model of learning history, media history learning, to enhance literacy history or as historical attractions. The utilization based on their shape can be divided into two, direct utilisation and indirect utilization. Constraints encountered in the utilization of the site can be divided into two, the internal problem and external problems. Internal problems in the form of time limitations, limitations of the learning ability of teachers, and facilities and infrastructure limitations. The problem form of external sites. access limitations, limitations, and limitations of supporting personnel funds.

Keywords

historical sites East Kalimantan history education

Article Details

How to Cite
Azmi, M. (2018). Using Historical Sites in East Kalimantan for Education: Challenges and Opportunities. Yupa: Historical Studies Journal, 2(1), 71-80. https://doi.org/10.30872/yupa.v2i1.117

References

  1. Agung, L., & Wahyuni, S. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
  2. Amrullah, A. R. (2014). PEMANFAATAN SITUS MEGALITIKUM DI KECAMATAN TLOGOSARI KABUPATEN BONDOWOSO SEBAGAI SUMBER BELAJAR SEJARAH.
  3. Anwar, K. (2009). Potensi wisata budaya situs sejarah peninggalan Kerajaan Majapahit di Trowulan Mojokerto. Universitas Sebelas Maret.
  4. Ayudia, I. (2016). PEMANFAATAN SITUS SEJARAH LOYANG MENDALE SEBAGAI SUMBER BELAJAR IPS PADA SISWA KELAS VII MTSN PEGASING KABUPATEN ACEH TENGAH. UNIMED.
  5. Azmi, M. (2017). Learning History through Historical Movies: Bringing Living History into Classroom. In Proceedings of the International Conference on Teacher Training and Education 2017 (ICTTE 2017) (pp. 473–479). Surakarta: Atlantis Press. https://doi.org/doi:10.2991/ictte-17.2017.64
  6. Fage, L.-H., Chazine, J.-M., & Setiawan, P. (2010). Borneo Menyingkap Gua Prasejarah. Prancis: Le Kalimanthrope.
  7. Firmanto, A. (2011). SITUS BITING (Historisitas dan Pemanfaatannya sebagai Sumber Belajar Sejarah).
  8. Gordon, A. (2016). Time Travel: Tourism and the Rise of the Living History Museum in Mid-Twentieth-Century Canada. Toronto: UBCPress. Retrieved from http://www.ubcpress.ca/books/pdf/chapters/2016/TimeTravel.pdf
  9. Hidayah, D. (2014). PEMANFAATAN SITUS-SITUS MEGALITIK DI DESA KAMAL KECAMATAN ARJASA KABUPATEN JEMBER SEBAGAI OBYEK WISATA BUDAYA.
  10. Hutagaol, S. (2015). PEMANFAATAN SITUS MAKAM SISINGAMANGARAJA XII SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH DALAM MATERI PERLAWANAN BANGSA INDONESIA MENENTANG DOMINASI ASING DI SMA BALIGE. UNIMED.
  11. Indriyani, M. (2013). SITUS TANAH WULAN DI KECAMATAN MAESAN KABUPATEN BONDOWOSO: HISTORISITAS DAN PEMANFAATANNYA SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH.
  12. Irawati, D. A. (2015). Media Informasi Sejarah Virtual Tour 3D Candi Singosari Kabupaten Malang. In Seminar Nasional Informatika (SEMNASIF) (Vol. 1).
  13. Kochhar, S. K. (2008). Pembelajaran Sejarah: Terjemahan Purwanta dan Yovita Hardiwati dari Teaching of History. Jakarta: Grasindo.
  14. Larasati, R., Jamil, J., & Johansyah, M. (2017). Museum Mulawarman sebagai Pusat Konservasi Warisan Budaya. Yupa: Historical Studies Journal, 1(1), 93–102.
  15. Maqrifah, N. U. R. A. (2016). SITUS SUNAN BAYAT SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH KELAS X DI KABUPATEN KLATEN (SMA N 1 CAWAS DAN SMA N 1 BAYAT). Universitas Sebelas Maret.
  16. Porda, H. N. (2009). Pembelajaran Sejarah. Banjarmasin: CV Batur Raya.
  17. Pratama, A. R. (n.d.). Industri Minyak di Balikpapan Sebelum Perang Dunia II.
  18. Purnamasari, I., & Wasino. (2011). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Situs Sejarah Lokal di SMA Negeri Kabupaten Temanggung. Paramita: Historical Studies Journal, 21(2), 202–212.
  19. Rahmayani, A. (2015). BALIKPAPAN PADA AWAL ABAD KE-20. Walasuji, 6(1), 127–138.
  20. Vogel, J. P. (1918). The Yupa Inscriptions of king Mulavarman, from Koetei (East Borneo). Bijdragen Tot de Taal-, Land-En Volkenkunde van Nederlandsch-Indië, (1/2de Afl), 167–232. Retrieved from http://booksandjournals.brillonline.com/docserver/22134379/74/1/22134379_074_01_s04_text.pdf?expires=1524445583&id=id&accname=guest&checksum=1296221FC8EB0918CCCF66AC2FD3D8DE
  21. Zahroh, N. L. (2014). Pemanfaatan Situs Singosari dalam Mengembangkan Literasi Sejarah Peserta Didik. J-PIPS, 1(1), 159.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>