Pembelajaran Keterampilan Berbicara dengan Metode Field Trip pada Peserta Didik Kelas IX SMP Samarinda

  • Sri Mulyo Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mulawarman
  • Mohammad Ilyas FKIP Universitas Mulawarman
  • Ahmad Ridhani FKIP Universitas Mulawarman
Keywords: FT-V method, speaking skill learning

Abstract

The learning method, especially in speaking skill learning, is less varied, consequently the learning process tends to be unable to explore the student’s competence in speaking. Therefore, the researcher sees the need to develop FT-V learning method. The objective of this study is to develop FT-V learning method for the ninth graders in Madina integrated Islamic junior high school Samarinda. This study uses Research & Development (R&D) method by using development proposed by Brog and Gall which includes 10 develipments steps. The data sources in this study are nine grade students in Madina integrated Islamic junior high school Samarinda. Data collection is done by means of sequencing, tests, observations, interviews, and documentation. The development of this learning method was declared very feasible by both validators, namely expert validator of learning method and Practitioners. Based on the results of the field tests, FT-V method was also considered to be able to increase the value of student learning outcomes through a field test process. The observation results of student’s learning activities by observer I and II stated very well.

Metode pembelajaran khususnya pada pembelajaran keterampilan berbicara masih kurang variatif akibatnya proses pembelajaran yang cenderung kurang mampu mengeksplorasi kemampuan berbicara peserta didik. Untuk itu, peneliti melihat perlunya melakukan pengembangan metode pembelajaran FT-V (Field Trip and Video) dalam pembelajaran keterampilan berbicara. Tujuan penelitian ini ialah untuk mengembangan metode FT-V dalam pembelajaran berbicara. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D), yang dikemukakan oleh Brog and Gall yang terdiri atas sepuluh langkah pengembangan. Sumber data dalam penelitian ini ialah peserta didik kelas IX SMP Islam Terpadu Madina Samarinda. Pengumpulan data dilakukan dengan cara melakukan pengisian angket, tes, observasi, wawacaran dan dokumentasi. Pengembangan metode pembelajaran ini dinyatakan sangat layak oleh kedua validator, yakni validator ahli metode pembelajaran dan validator praktisi pembelajaran. Berdasarkan hasil uji lapangan, metode FT-V ini juga dinilai dapat meningkatkan nilia hasil belajar peserta didik melalui proses uji lapangan. Hasil pengamatan kegiatan pembelajaran oleh pengamat I dan II menyatakan sangat baik.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-07-29
How to Cite
Mulyo, S., Ilyas, M., & Ridhani, A. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara dengan Metode Field Trip pada Peserta Didik Kelas IX SMP Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(2), 115-126. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i2.pp115-126