Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Rubrik Kelas IV di Gugus IV Kecamatan Samarinda Ulu

Main Article Content

Nurhayati
Hardoko
Warman

Abstract

This study aims to (1) find out the facts of learning in the field towards evaluating thematic learning using the grade IV elementary school rubric; (2) knowing the feasibility of evaluating thematic learning by using the rubric in grade IV elementary school students; (3) knowing the effectiveness of evaluating thematic learning by using the rubric in grade IV elementary school students. This research is a Research and Development (R & D) study with a procedural model that adapts research procedures according to Borg and Gall which can be done in 10 stages (1) research and information collecting, (2) planning, (3) developing preliminary from products, (4) preliminary field testing, (5) main product revision, (6) playing field testing and (7) operational product revision, (8) operational field testing, (9) final product revision, (10) Dissemination and distribution. Evaluation development used is the rubric feasibility assessment sheet using a Likert scale which is made in the form of a checklist and teacher response questionnaire as well as a questionnaire for expert validation. The technical data analysis used in this study is qualitative and quantitative data. The results of this study are as follows. First, the fact of learning in the field towards the development of learning evaluations by using Rubrics after going through the introduction and experiment stages of evaluating students by using rubrics, the teacher who initially did not understand the rubric now understood the rubric. can be seen from the difference in the average pre-test and post-test, namely 52.2 and 88.06. Second, feasibility of Evaluation of Thematic Learning by using Rubric with 2 material expert Validator Tests of 94.28% and 2 education expert Validator tests of 95%. Third, he effectiveness of evaluating thematic learning by using Rubrics in small group trials was 86.67%, and large group tests were 85.04%.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) fakta pembelajaran di lapangan terhadap evaluasi pembelajaran tematik dengan menggunakan rubrik kelas IV Sekolah Dasar; (2) kelayakan evaluasi pembelajaran tematik dengan menggunakan rubrik pada siswa kelas IV Sekolah Dasar; dan (3) keefektifan evaluasi pembelajaran tematik dengan menggunakan rubrik pada siswa kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian ini merupakan Research and Development (R&D) dengan model prosedural yang mengadaptasi prosedur penelitian menurut Borg and Gall yang dapat dilakukan dengan 10 tahapan, yaitu (1) research and information collecting, (2) planning, (3) develop preliminary from of product, (4) preliminary field testing, (5) main product revision, (6) main field testing, (7) operational product revision, (8) operational field testing, (9) final product revision, (10) Dissemination and distribution. Pengembangan evaluasi yang digunakan adalah lembar penilaian kelayakan rubrik dengan menggunakan skala likert yang dibuat dalam bentuk checklist dan angket respons guru sama seperti angket untuk validasi ahli. Teknis analisis data yang digunakan pada penelitian ini data kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, fakta pembelajaran di lapangan terhadap pengembangan evaluasi pembelajaran dengan menggunakan Rubrik setelah melalui tahapan pengenalan dan percobaan melakukan evaluasi kepada peserta didik dengan cara penilaian menggunakan rubrik, maka guru yang awalnya belum memahami tentang rubrik sekarang sudah paham tentang rubrik hal tersebut dapat dilihat dari perbedaan rata-rata pretes dan postes, yaitu 52,2 dan 88,06. Kedua, kelayakan Evaluasi Pembelajaran Tematik dengan menggunakan Rubrik dengan 2 Uji Validator ahli materi sebesar 94,28% dan 2 uji Validator ahli pendidikan sebesar 95%. Ketiga, keefektifan evaluasi pembelajaran tematik dengan menggunakan Rubrik pada uji coba kelompok kecil sebesar 86,67%, dan uji kelompok besar sebesar 85,04%.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nurhayati, Hardoko, & Warman. (2019). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Rubrik Kelas IV di Gugus IV Kecamatan Samarinda Ulu. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 47-58. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i1.pp47-58
Section
Articles

References

Arifin, Z. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto. (2005). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Aryani, F., & Hiltrimartin, C. (2014). Pengembangan LKS untuk Metode Penemuan Terbimbing pada Pembelajaran Matematika Kelas VIII di SMP Negeri 18 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2). doi:10.22342/jpm.5.2.578.
Hidayat, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Kristiantari, M. (2015). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Integratif Menyongsong Kurikulum 2013.JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(2). doi:10.23887/jpi-undiksha.v3i2.4462
Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurgiyantoro, B. (2012). Penilaian Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Purnamasari, A. & Rochmawati. (2015). Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dengan Wondershare Quiz Creator Materi Sistem Penilaian Persediaan. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 3(2). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jpak/article/view/13175
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rustaman, Y. (2006). “Penilaian Otentik (Authentic Assessmen) dan Penerapannya dalam Pendidikan Sains. http://file.upi.edu/Direktori/SPS/PRODI.PENDIDIKAN_IPA/195012311979032-NURYANI_RUSTAMAN/PENILAIAN_OTENTIK_Sgr'06.pdf
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembengan Research and Development. Bandung: Alfabeta.
Wangid, M., Mustadi, A., Erviana, V., & Arifin, S. (2014). Kesiapan Guru SD dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik-Integratif pada Kurikulum 2013 di DIY. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 175-182. doi:10.21831/jpe.v2i2.2717
Wirianto, D. (2014). Perspektif Historis Transformasi Kurikulum di Indonesia. Islamic Studies Journal, 2(1), 133-147. https://www.academia.edu/32791019/Dicky_Wirianto_Perspektif_Historis_Transformasi_Kurikulum_di_Indonesia